Portrett

Kirkeakademiet, Lillesand folkebibliotek og Litteraturhuset Agder presenterer Kristin Graff-Kallevåg som er aktuell med boka Populisme og kristendom.

Politiske ledere verden over bruker et populistisk og religiøst repertoar for å komme til makta og holde på den. Denne boka retter blikket mot det norske samfunnet: Ser vi allianser eller motsetninger mellom kristne forestillinger og populistiske strategier her? Hva sier og gjør politikere? Hvordan responderer kirkene? Og hvordan kan dette sammenlignes med situasjonen andre steder, som i Russland, Frankrike, USA og Latin-Amerika?

Kristin Graff-Kallevåg (f. 1978) er førsteamanuensis ved MF vitenskapelig høyskole. Blant temaene hun skriver om, er populistiske trekk i kampen mot korset. Som eksempel viser hun til NRK-medarbeideren som ikke fikk bære et kors da hun var nyhetsanker i NRK Sørlandet. Nå kommer hun til Sørlandet for å snakke om et emne som er aktuelt i store deler av verden.