Cecilie Enger – Avlyst

1. september 2021 @ 19:00 - 20:00

Avlyst pga. manglende påmeldinger.

Samtalen strømmes direkte og kan følges på storskjerm fra Lillesand folkebibliotek onsdag 1. september kl. 19.00.
Det er begrenset antall plasser. Hent billett på forhånd ved skranken i biblioteket.
Portrettfoto
Cecilie Enger er aktuell med romanen Det hvite kartet, som forteller historien om verdens første kvinnelige rederi. Det ble startet i 1909 av Bertha Torgersen og Hanna Brummenæs, to kvinner som skilte seg ut ved å drive handelsbedrift, spekulere i aksjer, kle seg i manneklær og aldri gifte seg. Romanen følger de to kvinnene fra de treffer hverandre på Karmøy på slutten av 1800-tallet, til stiftelsen av rederiet Torgersen & Brummenæs og gjennom to verdenskriger, og skildrer deres arbeid med å utforske ny mark både geografisk og sosialt.
Cecilie Enger debuterte med romanen Nødvendigheten i 1994, og har siden utgitt en rekke kritikerroste bøker. I forfatterskapet baserer hun seg ofte på historisk materiale og henter fortiden inn i vår tid. Enger skriver nært og eksistensielt uten at det blir sentimentalt eller utleverende, og forteller historien om de store samfunnsendringene som fant sted ved forrige århundreskifte, gjennom de små historiene fra hverdagen.
Kaja Schjerven Mollerin er forfatter og litteraturkritiker, og har blant annet skrevet bøker om Susan Sontag, Vigdis Hjorth og Jan Erik Vold. Nå møter hun Enger til samtale om krise og hverdag, om historisk inspirasjon og om å fortelle noen andres historie.

1. september 2021