Portrett

Strømmes direkte til Lillesand folkebibliotek mandag 16. september kl. 19.30.

Vi møter Marthe som er utdannet innen økologisk landbruk fra Sogn Jord- og Hagebruksskule, startet Husmannshagan i 2018, som en liten, økologisk grønnsaksproduksjon. Hun dyrker med fokus på jordhelse, hagebruk på lokale ressurser og naturens premisser, et bredt utvalg av økologiske grønnsaker og jordbær til både restauranter og privatpersoner. Vi møter også Ida som er støttespiller, fotograf og ekstra hånd i hagen. Hun er matentusiast og lidenskapelig opptatt av sunn og nærende mat. Sammen har de gitt ut boka, Markens grøde – Lær å dyrke og lage mat av grønnsaker og urter fra egen hage. Der er to lidenskaper – dyrking og matlaging – forent. Husmannshagan er registrert som såvareforretning hos Mattilsynet, og har tillatelse til å dyrke og selge frø fra egen produksjon. Siden hele hagen er Debio-godkjent, er frøene også godkjent som økologiske.